19.03.2021 00:25
BEZNA TRANSPARENȚEI ÎN ZECI DE PRIMĂRII
Galerie foto
*Paginile de internet ale multor primării din județul Dâmbovița sunt administrate în disprețul prevederilor legale, fiind încă o probă clară că, de multă vreme, se desfășoară ilegal majoritatea ședințelor de consilii locale. Fără frică de lege!
*Cotidianul JURNAL DE DÂMBOVIȚA vă oferă astăzi, în exclusivitate, oglinda fidelă a disprețului afișat cu ostentație față de prevederile Codului Administrativ (OUG 57/2019) și a lipsei de transparență în administrația locală din județul Dâmbovița.
*Jurisprudența în domeniu avertizează că există și în Dâmbovița riscul anulării în instanțele judecătorești a foarte multor hotărâri de Consiliu Local, a multor acte și proceduri administrative care au fost adoptate cu încălcarea prevederilor legale, inclusiv cu încălcarea Constituției României.
*Cine dorește să atace în instanțele judecătorești are toate temeiurile să o facă și să ceară anularea hotărârilor de Consiliu local adoptate cu încălcarea OUG 57/2019 privind publicitatea și transparența decizională. În județul vecin, Argeș, s-a întâmplat deja, cu succes pentru cetățean!
ALINA MAVRODIN VASILIU
Monitorizarea amplă pe care am realizat-o asupra tuturor UAT-urilor cu privire la existența și la administrarea paginilor de internet ale acestora demonstrează că județul Dâmbovița este precum o stână fără stăpân în care majoritatea primarilor și secretarilor de UAT fac cu legile ce vor mușchii lor.
Concret, din 89 de primării, 62 NU respectă în mod flagrant OUG 57/2019 în privința obligațiilor legale din art.135 alin.4 „Ordinea de zi”, nepublicând-o pe pagina lor de internet. În presa locală, nici atât! Oricum nu în presa scrisă, într-un cotidian local aflat în difuzare, cum ar fi normal. Dar flașneta răspunsurilor standard a fost și este de câțiva ani aceeași: „nu publicăm în presă, publicăm doar pe site-ul propriu”. Minciuni sfruntate! Iată că noi, cei de la JURNAL DE DÂMBOVIȚA, am avut curiozitatea gazetărească să verificăm aceste „site-uri” ale celor 89 de primării. Nu ne-a fost ușor! Jale, beznă, mister, abuz, incompetență în trei sferturi dintre ele. Să mai precizăm și faptul că în 62 de primării, am constatat că unele nici NU au pagină de internet, în anul 2021. Desigur că este lungă lista acestor zeci de UAT-uri care își bat joc (fără frică de lege!) de obligația legală de a-și publica pe site-ul propriu „Ordinea de zi” a ședințelor de Consiliu Local. Dacă tot au site! Vom transmite și Instituției Prefectului recenta monitorizare realizată de JURNAL DE DÂMBOVIȚA. Oricum am mai trimis o astfel de monitorizare și în anul 2015. Este îngrijorător să constatăm că după 6 ani, disprețul față de lege și față de presă a rămas în funcție, ca un testament politic. Și, mai mult decât atât, disprețul față de drepturile cetățenilor de a fi corect informați. Nu fiindcă zicem noi, ci pentru că așa prevede Constituția României, pe care aleșii și numiții locali au jurat, cu mâna pe Biblie, să o respecte, cu formularea de final: „Așa să-mi ajute Dumnezeu!”. Iartă-i, Doamne, că nu știu ce fac!
Transparență decizională în primării? Aiurea!
Am luat în ordinea alfabetică primăriile din Dâmbovița, în primul rând pe acelea care nu și-au publicat, pe site-urile proprii, în primele luni ale anului 2021, dispoziția privind „Ordinea de zi” a ședințelor de Consiliu Local. Ne-am propus să ne referim explicit doar la primele luni din 2021, fiindcă dacă ar fi să intrăm în măruntaiele acestor site-uri, găsim ceva foarte puturos! Ceva de noaptea minții! Adică, în ultimii 2-3-4-5 ani, unele primării nu și-au publicat niciodată pe site-ul propriu „Ordinea de zi”, altele le-au publicat pe „sărite”, altele doar 1-2 anunțuri pe an, majoritatea site-urile lor sunt neactualizate de multe luni și de mulți ani. Este o vraiște fenomenală, încât nici nu poate fi vorba despre transparență decizională, de rigoare, de o regulă... Apropo, un anume jr.Ghiță Ion, fost secretar al UAT Bucșani, care de 2 luni a ajuns „mare specialist” la Instituția Prefectului de Dâmbovița, ne transmitea oficial zilele trecute cum că obligativitatea și prioritatea UAT-urilor este să publice „Ordinea de zi” pentru ședințele Consiliului Local, anunțuri, hotărâri etc., etc., pe site-ul propriu! Și zicea acest Ghiță că pentru asta TOATE paginile de internet ale primăriilor au Monitorul Oficial Local și că, vezi Doamne, acolo pot găsi cetățenii toate anunțurile. Altă minciună sfruntată! Nici la Primăria din Bucșani, unde a fost secretar, n-a pus în practică teoriile pe care ni le-a trimis oficial la redacție. Dar în privința lui Ghiță Ion sper să auzim în curând numai de bine din partea Instituției Prefectului de Dâmbovița. Că doar am solicitat să-l demită (și) pentru mistificarea unor articole de Lege din OUG 57/2019
INSTANȚELE JUDECĂTOREȘTI POT ANULA ORICÂND HCL-urile DIN ZECI DE PRIMĂRII DÂMBOVIȚENE
Avem în România și Jurisprudența în acest domeniu. Ea a apărut ca urmare a faptului că niște cetățeni români, împreună cu niște avocați deștepți, au cerut în instanțe judecătorești anularea unor hotărâri de Consiliu Local, invocând lipsa de publicitate în presă și a lipsei transparenței decizionale în organizarea respectivelor ședințe de Consiliu Local. Perfect legal! Demersul lor legitim și normal într-un stat de drept a avut și succes, important de precizat, fiindcă dosarele au fost soluționate definitiv și irevocabil de judecători competenți care s-au îngrijit ca în motivări să invoce nu doar litera, ci și spiritul legilor și al Constituției României. Iată 2-3 paragrafe dintr-o sentință din județul vecin, Argeș:
Curtea de Apel PITEȘTI
Acțiune în anularea Hotărârii Consiliului Local. Închiriere bunuri aparținând domeniului privat al localității-fără anunț în presa locală.
Calitate procesuală activă. 606/R-CONT 29.05.2009
NU TREBUIE NEGLIJAT ÎNSĂ CĂ ORDINEA DE ZI SE STABILEȘTE PENTRU A FI POSIBILĂ PUBLICITATEA EI ȘI ACEASTĂ PUBLICITATE SE FACE PENTRU ÎNCUNOȘTINȚAREA CETĂȚENILOR, CĂRORA LE ESTE RECUNOSCUT DREPTUL DE A PARTICIPA LA ȘEDINȚELE CONSILIULUI LOCAL, IAR UN ASTFEL DE DREPT, GOLIT DE CONȚINUTUL POSIBILITĂȚII DE A CUNOAȘTE PROBLEMELE CE URMEAZĂ SĂ SE DISCUTE, AR FI TOTAL LIPSIT DE RAȚIUNE(....)
Orice cetățean poate să pretindă că îi este încălcat dreptul recunoscut de lege de a cunoaște ordinea de zi, de a asista la ședințele autorității sau de a-și exprima voința de a participa la licitația publică, obligatorie potrivit art.123 din Legea nr.215/2001, în caz contrar nefiind respectate dispozițiile Legii nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică(...)
ATÂTA TIMP CÂT LEGEA IMPUNE CONDIȚII DE PUBLICITATE A CONVOCATORULUI, A ORDINII DE ZI, A ȘEDINȚEI, IAR ACESTEA NU AR FI ÎNDEPLINITE, ORICE CETĂȚEAN POATE SĂ PRETINDĂ CĂ-I ESTE VĂTĂMAT DREPTUL RECUNOSCUT DE LEGE DE A CUNOAȘTE ORDINEA DE ZI, DE A PARTICIPA LA ȘEDINȚEIE AUTORITĂȚII (...).
INSTITUȚIA PREFECTULUI DE DÂMBOVIȚA VA DECLARA LEGALE ȘEDINȚELE ILEGALE DE CONSILII LOCALE?
V-am spus, dar poate că nu ne-ați crezut la început, că este fenomenal de grav ce se întâmplă în primăriile dâmbovițene. Ca urmare a sesizărilor și a anchetelor noastre de presă, Instituția Prefectului de Dâmbovița a trimis nu una, ci două adrese, oficiale, către TOATE UAT-urile, către toți primarii, către toți secretarii generali de UAT, solicitându-le să respecte ÎNTOCMAI OUG 57/2019 pecum și multe alte prevederi legale pe care, desigur, cei mai mulți nu le respectă! Este deja clar și demonstrat! Nu știm dacă le vor respecta de acum încolo... Cert este că marea majoritate a primarilor și a secretarilor de UAT-uri din Dâmbovița nu le-au respectat până acum. De ce? Mă gândesc că și-au zis, împreună cu cei care le bagă în cap prostii „Las-o, bă, că merge-așa”. O concluzie din cele multe pe care le puteți trage și dvs din anchetele și semnalele noastre, este că NU SE POATE CONTA PE „SITE-URILE” PRIMĂRIILOR (și în nici un caz nu se poate conta NUMAI pe ele!) pentru a pretinde cineva, cu frică și respect de lege, că a fost respectat și servit interesul public al cetățenilor și dreptul lor de a fi corect informați. Asta-i bezna transparenței decizionale în administrația publică din Dâmbovița!
Desigur că și din acest motiv, dar și din multe altele pe care nu le pot înțelege unii din administrația locală, legiuitorul a introdus cu prioritate în articolele de lege 135, 314, 335 din OUG 57/2019 ca anunțurile să fie publicate în primul rând în presă, abia apoi pe SITE-ul unei primării/ instituții publice. Și, numai dacă instituția NU ARE SITE, s-ar putea vorbi de publicarea anunțurile „prin alte medii”. Legiuitorul a introdus în text prin SAU/ORI, ca fiind alternativa la pagina de internet a unei UAT/instituții publice, dar în niciun caz aceasta nu înseamnă că poate fi ocolită presa locală și, mai ales, nu poate fi ocolit un cotidian local aflat în difuzare publică în acel județ.
Nota bene:
Ilegale sunt și ședințele de CL ale acelor UAT-uri, puține la număr, care au publicat „Ordinea de zi” DOAR pe site-ul propriu, nu și în MASS MEDIA! În art 135 alin 4 din OUG 57/ 2019 este prioritară obligația de publicare a anunțului în MASS MEDIA ! Întrebare din partea unor prieteni: „Cotidianul Jurnal de Dâmbovița nu face parte din mass media? Sau este anume discriminat de mulți ani pentru a fi suprimat?“. Noi cunoaștem răspunsul, dar ar fi corect ca autoritățile locale să îl dea și pentru opinia publică !