28.11.2014 00:25
Transportorul blindat, o bijuterie fără finanțare
Galerie foto
❚ Blindatul dâmbovițean a fost finanțat cu mari sacrificii și cu cedarea a 25% din salarii a angajaților morenari ❚ Zilele acestea Federația Solidaritatea Metal ia în calcul acționarea statului român în judecată sub acuzația de distrugere sistematică a industriei de apărare ❚ Transportorului Blindat pentru Trupe s-a comportat foarte bine la a doua testare din cadrul Programului național strategic ❚ Supus la două cicluri de explozii controlate, rezultatele au fost excelente pentru nivelurile 3 și 4 de protecție, cu manechinul din interior rămas neatins și în poziția inițială ❚ În contextul militar din zonă, liderul sindical de la SC Automecanica Moreni, Constantin Bucuroiu, reamintește guvernului că a venit timpul să-și întoarcă fața către producția militară autohtonă, puține mașini blindate produse în Europa ridicându-se la performanțele transportorului morenar
VIRGIL VOINESCU
Uzina Automecanica Moreni împreună cu Agenția de Cercetare Tehnică și Tehnologii Militare (ACTTM) au testat în teren minat, cu rezultate foarte bune, parametrii funcționali și de protecție ai Transportorului Blindat pentru Trupe (TBT) produs la uzina morenară. Liderul sindical din Automecanica Moreni, Constantin Bucuroiu, ne-a declarat că testarea este cea de-a doua experiență, parte integrantă a Programului național strategic TBT ce a demarat în anul 2011. „Testarea a constat în supunerea transportorului la două cicluri de explozii controlate cu diferite cantități de explozibil și manechin în interior. Rezultatele au fost excelente pentru nivelurile 3 și 4 de protecție, manechinul a rămas neatins și chiar în poziția inițială, deși exploziile au vizat aceeași zonă”.
TBT, producție românească de excepție
Odată cu această testare, liderul sindical Constantin Bucuroiu a reiterat ideea că guvernul trebuie să înțeleagă necesitatea finanțării programului. „Este păcat să demarezi un program strategic într-un moment critic pentru zona de sud-est a Europei și să nu îl duci la bun sfârșit. Transportorul este de concepție pur românească și, potrivit testelor, este capabil să ofere un grad superior de protecție la teren minat, cum sunt puține astfel de mașini fabricate azi în Europa”, a completat liderul sindical. La acest stadiu prototipul a fost realizat cu o mică contribuție de la guvern în anul 2011, „restul fiind făcut cu sacrificii din partea ACTTM și Automecanica Moreni, angajații cedând câte 25% din salarii”, a arătat Constantin Bucuroiu. Produsul TBT realizat în condiții normale de finanțare ar fi trebuit finalizat într-o perioadă de 5 ani de la momentul demarării proiectului (2011-2016).
Bombardată cu promisiuni neonorate, apărarea... se apără în instanță
În altă ordine de idei, statul român ar putea ajunge în instanță pentru a răspunde acuzației de „distrugere voită a industriei de apărare”, formulată de sindicatele afiliate Federației „Solidaritatea Metal” din Cartel Alfa. Constantin Bucuroiu ne-a precizat că această propunere se va discuta în cadrul Comitetului de coordonare al departamentului sindical, ce va avea loc între 11 și 12 decembrie, după ce fiecare structură sindicală o va analiza și va formula un punct de vedere. „Acuzația privește distrugerea voită a industriei de apărare, în detrimentul securității și siguranței României. Este o decizie pe care fiecare sindicat afiliat o va analiza și, dacă vom ajunge la concluzia că trebuie să facem acest pas, îl vom face”, susține liderul sindical morenar.
„Tot ce s-a întâmplat în această perioadă de 24 de ani (n.n. de la revoluția din decembrie 1989) continuă și astăzi. Nici acum, când se vede că România are nevoie de industria de apărare și trebuie să dezvolte, în folosul Armatei române și nu numai, necesarul de armament pentru cazuri reale nu s-a făcut absolut nimic. După declarația celor 700 milioane care vor fi alocate industriei de apărare, s-au mai redus 300 și s-a ajuns la 400. Apoi, din 400, s-a ajuns la 200, ca în momentul de față să nu fi intrat nici a zecea parte din ei. Este de neconceput cum se amăgește că România (din toate promisiunile făcute la momentul intrării în Uniunea Europeană și NATO) va avea asigurat 2% din PIB pentru industria de apărare”, a acuzat Constantin Bucuroiu.
Domnia sa a amintit că, la acest moment, alocația bugetară pentru acest sector este de aproximativ 1,3%, dar au fost și momente cu procent mai mic. Aceste subfinanțări nu permit modernizarea capacităților militare pentru a face față concurenței, a avertizat liderul sindical dâmbovițean.