04.12.2014 00:25
Transportorul blindat de la Moreni, în atenția prefectului
Galerie foto
❚ „Voi face toate demersurile pentru a invita factorii de decizie aici, pentru ca în cunoștință de cauză să găsească resursele și dispune măsurile care să conducă la deschiderea finanțării produsului fabricat la Automecanica”, ne-a declarat ieri Ioan Marinescu ❚ Prefectul județului este cel mai important ajutor al sectorului de apărare din județ, atâta timp cât Dâmbovița nu are un reprezentant în Comisia Parlamentară de Apărare, Siguranță și Ordine Publică ❚ În sectorul apărării, din păcate, subfinanțarea nu este o problemă de azi, de ieri, ci de peste 20 de ani, astfel că și „războiul” dus pentru transportorul morenar a fost pierdut de sindicatele dâmbovițene ❚ Liderul sindical al SC Automecanica Moreni, Constantin Bucuroiu, a anunțat că CNS Cartel Alfa ia în calcul acționarea în instanță a statului român, sub acuzația de distrugere sistematică a acestui sector
VIRGIL VOINESCU
În industria de apărare s-a ajuns la o situație dificilă din cauza permanentei amânări de alocații financiare necesare în realizarea noilor proiecte de mare performanță. Un astfel de caz este în județul nostru Transportorul Blindat pentru Trupe (TBT), produs excelent aflat în stadiul de prototip la SC Automecanica Moreni.
„Sute de milioane de euro au fost direcționate către diverși oameni de casă, în timp ce proiectele din industria de apărare nu au putut fi realizate”
Subfinanțarea, din păcate, nu este o problemă de azi, de ieri, ci de peste 20 de ani. Potrivit sindicaliștilor dâmbovițeni din sectorul apărării, toți cei care s-au perindat la conducerea țării au invocat lipsa de bani la buget pentru industria de apărare, deși întotdeauna și în toate guvernările, mai ales în ultimii 10 ani, s-a făcut un adevărat jaf, de exemplu pentru așa-zișii constructori de drumuri sau samsarii din construcții. „Sute de milioane de euro, cât o tranșă împrumutată de la Fondul Monetar Internațional, au fost direcționate către diverși oameni de casă din anturajul politicienilor, asta în timp ce proiectele din industria de apărare nu au putut să fie realizate, aceasta însemnând o mare pierdere pentru economia României, pentru finanțe și pentru interesul național”, a acuzat Constantin Bucuroiu, lider sindical în SC Automecanica Moreni, secretar național pe probleme de apărare în cadrul Federației Solidaritatea Metal (CNS Cartel Alfa). Domnia sa a mers mai departe cu acuzele, apreciind că situația ar putea fi un act de sabotare a acestui sector industrial: „De aceea sindicaliștii din apărare sunt hotărâți să dea statul român în judecată pentru distrugerea sistematică a acestei industrii”.
„Intenționez să mă implic să susțin la Ministerele Apărării și Economiei situația acestui produs”
Problemele apărării par fără soluție atât pentru Automecanica și proiectul TBT, chiar dacă transportorul a trecut cu brio testele de rezistență la explozii, cât și pentru celelalte unități din sistem (în Dâmbovița mai sunt Uzinele Mecanică Mija și Dragomirești). O altă problemă ar fi că, în această formulă guvernamentală, Dâmbovița nu are un reprezentant în Comisia Parlamentară de Apărare, Siguranță și Ordine Publică, așa că modul de susținere este greoi. Singurul sprijin în acest sens poate veni de la Prefectura Dâmbovița. De altfel, prefectul județului, Ioan Marinescu, a confirmat deja această susținere.
Domnia sa ne-a declarat ieri că va susține la guvern finanțarea produsului morenar TBT: „Am în vedere pentru perioada imediat următoare să invit pe ministrul de resort din nou la Automecanica să analizăm situația. Intenționez să mă implic să susțin la guvern, la Ministerele Apărării și Economiei, situația acestui produs.Voi face toate demersurile necesare pentru a invita factorii de decizie aici, în județ, pentru ca în cunoștință de cauză să găsească resursele și dispune măsurile necesare care să conducă la deschiderea finanțării produsului fabricat la Automecanica Moreni”, ne-a declarat prefectul județului. Blindatul dâmbovițean a fost finanțat cu mari sacrificii și cu cedarea a 25% din salarii din partea angajaților morenari.Transportorul s-a comportat foarte bine la a doua testare din cadrul Programului național strategic. Supus la două cicluri de explozii controlate, rezultatele au fost excelente pentru nivelurile 3 și 4 de protecție, cu manechinul din interior rămas neatins și în poziția inițială. Puține mașini blindate produse în Europa se ridică la performanțele transportorului morenar.