09.05.2014 08:19
Privind spre un viitor european – 2019!
Galerie foto
DR. DAN LUCA
În ultimele luni s-au lansat tot felul de discuții legate de viitoarea Agendă UE, dacă aceasta mai poate cuprinde și altceva în afară de europarlamentare sau Rusia. Ce se va întâmpla după alegerea noilor eurodeputați în luna mai? Rezultatul va influența componența următoarei Comisii Europene și numele viitorului șef al Executivului european – care ar putea fi Juncker (PPE) sau Schulz (PSE).
Dar după ce vom cunoaște cine ne va reprezenta la Bruxelles? Era lesne de estimat că Energia Europeană va domina agenda, semnale fiind înainte chiar de criza ucrainiană. La European Business Summitul din primăvara lui 2013 elementul central a fost cel al energiei și al prețul acesteia.
Și istoric vorbind, să ne reamintim de Tratatul de la Paris din 1951, baza constituirii Uniunii Europene, tot pe fond energetic a fost semnat (Comunitatea Europeană a Cărbunelui și Oțelului). Polonia lansa recent ideea constituirii Uniunii Europene a Energiei, ce ar determina de asemenea și înființarea unei entități comune care să asigure aprovizionarea cu resurse energetice a tuturor celor 28 de state membre.
{GOOGLE_AD_BOX1}
Aceeași Polonie, care joacă perfect în „Triunghiul Weimar”, alături de Franța și Germania. Trebuie să mă opresc și asupra României. Dacă Polonia este văzută ca a 6-a putere europeană, și joacă tare, nu același lucru se poate spune despre România, care nu îi urmează la acest capitol.
Din păcate nu avem în discursul public – politic – din România o abordare inclusivă. Vorbim încă de noi și ei – România și UE. Impactul prezenței românești este încă insular, nesustenabil. Sectorial, România joacă.
În dosarul Energiei stăm bine. Doar Centrul Român al Energiei organizează evenimente cu vizibilitate la Bruxelles, următorul fiind programat pentru 10 iunie 2014. Insist pe potențialul energetic al României, și chiar pe posibilitatea obținerii unui mandat de comisar european în acest dosar. Pe agenda UE apar numeroase ricoșeuri, inclusiv pentru România.
Putem vorbi despre Republica Moldova, pe care s-ar putea să o avem membră a Uniunii Europene în 2019, an în care coincidența face ca România să dețină mandatul la președinția rotativă a UE. Sunt probleme precum încălzirea globală, foametea, sărăcia etc, care nu se pot soluționa prin implicarea individuală a statelor, ci doar prin conciliere și cooperare.
De asemenea, în dezbaterile legate de contextul economic actual, este foarte des folosit termenul de liberalizare a comerțului sau a liberului schimb. Luând în calcul toate acestea, se conștientizează tot mai mult nevoia reglementărilor extinse dincolo de granițele statelor-națiune, dar și dincolo de legislația europeană. Cert e că vom trăi “reforme” semnificative, noi, dar mai ales copiii noștri.
Controverse există și sunt normale într-un an electoral, euroscepticismul este ceva real, însă de ceea ce trebuie să fim conștienți este că, pe lângă faptul că în urma alegerilor europene se va decide cine va conduce Parlamentul European, Comisia Europeană, se va decide de fapt ce se va întâmpla în următorii 10-15 ani la nivel european.
Dan Luca este doctor în Relații Internaționale și Studii Europene, profesor la universități din Bruxelles, București și Cluj. Este autorul a 3 cărți despre România afacerilor europene, Bruxellesul european și dilemele comunicării. Își desfășoară activitatea la Bruxelles din 1997 și este președintele „Casei Europei” Bruxelles.