08.09.2023 00:12

Nașterea Maicii Domnului - zi de bucurie și împlinire duhovnicească

Nașterea Maicii Domnului - zi de bucurie și împlinire duhovnicească
Galerie foto

Marile sărbători închinate Maicii Domnului sunt în număr de patru și ele actualizează momentele principale ale vieții și lucrării sale, ce aparțin planului providențial al iconomiei mântuirii: Nașterea sa, Intrarea în biserică, Buna-Vestire și Adormirea sa. Astfel, cea dintâi mare sărbătoare din anul bisericesc ortodox este Nașterea Maicii Domnului, prăznuită la 8 septembrie. Se cuvenea, de altfel, să întâlnim sfințenia Maicii Domnului din cele dintâi zile ale anului nou bisericesc, Maica Domnului fiind sfințenia omenească cea mai înaltă, cunoscută și preacinstită de întreaga Biserică Creștină. Cinstea pe care o dă Biserica Maicii Domnului se numește supravenerare, preacinstire sau supracinstire, deoarece s-a învrednicit să fie aleasă de Dumnezeu a fi Maica Fiului Său, care a luat trup omenesc într-însa pentru a mântui neamul omenesc.

Prin Maica Domnului, Dumnezeu S-a pogorât până la noi și firea noastră s-a ridicat până de-a dreapta măririi întru cele înalte, până de-a dreapta lui Dumnezeu-Tatăl. Firea cu care este îmbracat Hristos astăzi, adica firea omenească fără de păcat, a luat-o din preacuratele sângiuri ale Maicii Domnului. Comoara și vistieria tuturor darurilor Duhului Sfânt a fost Maica Domnului.

Maica Domnului este a patra față duhovnicească din Împărăția lui Dumnezeu. Întâi este Tatăl, Fiul și Duhul Sfant, adica Sfânta Treime, Cea de-o Ființă și nedespărțită, iar apoi următoarea este Maica Domnului.

Biserica cântă neîncetat: „Ceea ce ești mai cinstită decât heruvimii și mai marită fără de asemanare decât serafimii...”, pentru că Maica Domnului a purtat în pantecele ei pe cel ce a zidit serafimii și heruvimii din neființă. Ea n-a purtat un sfânt în pantecele ei, ci pe Însuși Fiul lui Dumnezeu, pe Cel ce a facut heruvimii și serafimii numai cu gândirea.

Maica Domnului este Împărăteasa Heruvimilor, împărăteasa a toata făptura, cămara întrupării lui Dumnezeu-Cuvântul, ușa luminii și a vieții, pentru că Viața-Hristos prin ea a intrat. Totodată, ea este Mireasa Tatălui, Maica Cuvântului și Biserica Duhului Sfânt, este mama noastră, care are milă de săraci, de văduve și de bolnavi.

Îngerul Gavriil, trimisul Domnului, i s-a închinat și a salutat-o cu cuvintele „Bucură-te, ceea ce ești plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată ești tu între femei. Iar ea, văzându-l, s-a înspăimântat de cugetul lui și cugeta întru sine ce fel de închinăciune poate să fie aceasta” (Luca 1, 28-29).

Maica Domnului a fost și este locaș al dumnezeieștii Treimi. Așa i-a spus îngerul când Preasfânta Fecioară a întrebat la Buna Vestire „Cum va fi aceasta de vreme ce eu nu știu de bărbat?”. Ea a auzit de la înger atunci: „Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine și puterea Celui Preaînalt te va umbri, de aceea și Sfântul care Se va naște din tine Fiul lui Dumnezeu se va chema” (Luca 1, 34-35). Devenind locaș al Preasfintei Treimi, Maica Domnului poate să ne ajute să ni se curățescă și mintea noastră, ca să devenim locașuri ale Preasfintei Treimi. Și locaș al Preasfintei Treimi, Maica Domnului este în veșnicie: „curățește mintea mea cea întinată cu tot felul de păcate și o fă locaș înfrumusețat al Preasfintei Treimi”, se roagă Biserica prin frumoasele sale alcătuiri imnografice.

Însuși numele Sfintei Fecioare - Maria înseamnă Doamnă, Stăpână, cea Aleasă. Și, într-adevăr, a fost o persoană aleasă și distinsă. La aceasta se referă psalmistul când o numește „Aleasa Domnului” și „Regina care stă de-a dreapta, îmbrăcată în haină aurită și prea înfrumusețată” (Ps. 45, 10-18).

Biserica o preaslăvește pe Pururea Fecioara Maria prin cuvintele troparului: „Nașterea ta, de Dumnezeu Născătoare, bucurie a vestit la toată lumea. Că din tine a răsărit Soarele dreptății, Hristos Dumnezeul nostru. Și dezlegând blestemul a dat binecuvântare și stricând moartea ne-a dăruit nouă viață veșnică”.

Ca în fiecare an, toamna târgovișteană aduce, odată cu primele frunze ruginii, acest eveniment cu dublă conotație: ziua de 8 septembrie – Ziua Nașterii Maicii Domnului și, în același timp, Ziua Municipiului Târgoviște, oraș aflat sub mâna protectoare a Maicii Sfinte.

Să serbăm cu bucurie sfânta zi a Nașterii Maicii Domnului, s-o lăudăm cu cântări duhovnicești, să cădem în genunchi înaintea sfintei sale icoane și să binecuvântăm pe aceea pe care îngerii o laudă în ceruri. Să o venerăm cu toată evlavia și cu toată dragostea, căci prin mijlocirile ei ne facem fii iubiți ai lui Dumnezeu, ne umplem de darurile cerești și ne curățim inimile, mărturisind-o ca Maica lui Dumnezeu.

 

Pr. lect. dr. Cosmin Santi , Parohia Eroilor din Târgoviște