31.01.2014 08:19
Investiții în infrastructură pentru prosperitate economică
Galerie foto
dr. DAN LUCA
Dacă la prima vedere am avea tendința să apreciem o infrastructură de invidiat ca fiind un etalon al țărilor cu economie dezvoltată, realitatea este că asigurarea condițiilor optime de transport este și condiția principală în atragerea investițiilor. După ce am pierdut anii 1990, iar după 2000 ne-am mișcat cum am putut, acum nu mai este timp de pierdut dacă vrem să fructificăm oportunitățile economice ale deceniului.
Planul guvernamental recent anunțat ar trebui salutat. În primul rând, trebui să cheltuim eficient banii și să absorbim cât mai mult din fondurile europene de profil.Totodată, trebuie să executăm masterplanul de transport, pentru a aduce investiții stabile, pentru a oferi o dezvoltare predictibilă. În același timp, e necesar un echilibru între drumuri cu interes strategic pentru economie și cele care favorizează dezvoltarea turismului.
{GOOGLE_AD_BOX1}
Altfel, riscăm să fim defavorizați economic, pe fondul accesul dificil și a drumurile de proastă calitate. În ceea ce privește prioritățile regionale, România are nevoie de o conexiune bună la drumurile vestice, dar în același timp de un drum de calitate spre Moldova și un drum intern care să lege Nădlac de Constanța. Raportat la Europa, „TEN-T” este cuvântul cheie.
Practic e vorba despre coridoarele europene, coloana vertebrală de transport a Europei. E important să fim bine conectați la această coloană, asta dacă nu vrem să ne fim doar o coastă de izbeliște. În fond, rolul TEN-T e tocmai promovarea creșterii economice și competitivității, conectarea Estului cu Vestul.
Putem să facem dintr-un set de lucrări naționale o adevărată rețea strategică europeană, pe 9 coridoare: două nord-sud, trei est-vest, patru diagonale. Aici sunt la bătaie fondurile de coeziune, pe care trebuie să le absorbim mai bine. Potrivit Comisiei Europene, finanțarea infrastructurii de transport se va tripla în perioada 2014-2020 până la 26 miliarde euro.
Este o oportunitate pe care România nu își poate permite să o scape, și este important ca efortul să fie transpartinic, bazat pe viziune strategică în interes națională și nu pe tactica critică, de dragul oportunității politice. România este inclusă în două dintre cele nouă proiectele de infrastructură - coridoarele Rin-Dunăre și Orient/Est-mediteranean.
Primul dintre aceste coridoare, Rin-Dunăre, va avea o axă principală formată din căile navigabile interioare Main și Dunăre și va lega regiunile centrale din jurul orașelor Strasbourg și Frankfurt, traversând sudul Germaniei spre Viena, Bratislava, Budapesta și apoi Marea Neagră, de o ramura importantă ce pornește de la Munchen spre Praga, Zilina, Kosice și frontiera cu Ucraina.
Potrivit hărții publicate de Comisia Europeană, coridorul va lega orașele românești Timișoara, Arad, Brașov, București, Craiova, Sulina și Constanța. Coridorul Orient/Est-mediteranean face legatura între Marea Nordului, Marea Baltică, Marea Neagră și Mării Mediterane, optimizând utilizarea porturilor vizate și a autostrăzilor maritime aferente.
În total în 2013 s-au deschis circulației 108 km noi de autostradă, care se adaugă la cei 127 din 2012. Cu un procent de 50% finalizat din proiectul A4, asigurându-se legătura între autostrada existentă și Portul Constanța, un beneficiu pentru transportatori. Apropo de transportatori, aceștia, alături de reprezentanții industriei am văzut că fac presiuni pentru orientarea spre anumite coridoare.
Importantă este dezbaterea în comun a tuturor factorilor implicați și luarea celor mai bune decizii, consensul fiind în folosul țării și al cetățeanului. În altă ordine de idei, dacă beneficiem cu adevărat de deblocarea Programului Operațional Sectorial de Transport și absorbim cât mai mulți din banii europeni, românii vor avea drumurile mult așteptate în următorii ani.
De asemenea, avem nevoie de proiecte mai puternice în regim de parteneriat public-privat, care să dezvolte exponențial cei 632,8 km de autostrăzi, dați în folosință din decembrie 2013 și să contribuie la crearea de drumuri moderne pe noi trasee și modernizarea celor de pe rutele deja existente.
Dan Luca este doctor în Relații Internaționale și Studii Europene, fondator în 2003 al Clubului „România- UE” Bruxelles. Are 42 de ani și își desfășoară activitatea la Bruxelles din 1997. Este autorul a 3 cărți despre România afacerilor europene, Bruxelles-ul european și dilemele comunicării. Este profesor la universități din Bruxelles, Gorizia (Italia), București și Cluj. În 2008, inspirat și sprijinit de social-democrații germani, socialiștii francezi și laburiștii britanici, a înființat la Bruxelles prima filială din afara teritoriului României a unui partid politic român – PSD Bruxelles.