11.04.2014 08:19
Impactul tehnologiei asupra campaniilor electorale
Galerie foto
dr. DAN LUCA
Statisticile arată că aproape 9 milioane de români folosesc internetul. Evident, aceștia pot fi considerați o parte importantă a electoratului alegerilor europene. De exemplu, la alegerile prezidențiale din 2009 interesul pentru internet a fost neașteptat, lucru considerat de specialiștii în comunicare o victorie a internetului asupra televiziunilor.
Tendința nu este valabilă doar la noi, ea manifestându-se atât la nivel european, cât și peste Ocean. Dacă este să revin asupra alegerilor pentru Parlamentul European din 2009, o surpriză a fost activitatea profilului instituției pe cele mai cunoscute dintre rețelele sociale.
Barack Obama și-a recâștigat funcția de președinte al SUA în 2012 după o campanie în care apăruseră deja mesajele electorale pe rețelele sociale, „au fost angajați 42 de matematicieni și ingineri cu doctorat, care au realizat modele de intenție de vot și de strângere de fonduri. La acest grup s-au alăturat alți 86 de experți în elaborarea modelelor”.
{GOOGLE_AD_BOX1}
În 2016 se dorește însă o reală personalizare a acestora – „În noaptea electorală din 2008 am făcut o singură postare pe Twitter, pentru că am crezut că este o tehnologie stupidă, care nu va duce nicăieri”, a recunoscut Jim Messina artizanul campaniei.
În anticiparea alegerilor din 2016 însă, consilierul politic a decis să facă un tur prin Silicon Valley, pentru a discuta cu directorii de la Google, Facebook și Apple, dar nu numai, pentru a gândi o campanie electorală modernă. Concluzia? „140 de aplicații diferite la nivel intern” nou create, a asigurat Messina, care a prognozat pentru 2016 o escaladare a cheltuielilor în publicitate și în campanii de mobilizare prin telefonul mobil.
Pentru campania din 2012 „creatorii” ei au primit ulterior chiar și o distincție din partea organizatorilor „Oscarurile internetului”. „O campanie istorică și care a combinat într-o manieră stralucită bunul simț politic și geniul tehnologic pentru a se transforma într-o armă secretă ce a dus la realegerea lui Barack Obama în funcția de președinte”, au explicat cei de la Webby Awards.
Campania pentru Casa Albă (2016) a început deja, specialiștii anunță că vom asista la campania cea mai tehnologică din istorie. Fără îndoială, putem să ne așteptăm la o campanie dinamică, la fel ca și în 2008 și în 2012. De câțiva ani, Obama a devenit idolul politicienilor, brandul politic cel mai cunoscut, chiar și în Uniunea Europeană. În sistemul american, cei care vor să aibă puterea luptă pentru ea, nu o obțin în spatele ușilor închise.
Dezbaterile din arena europeană sunt acum destul de des asociate cu modul în care se derulează campania prezidențială din America. Jaume Duch, purtătorul de cuvânt al Parlamentului European, sublinia că „întreaga campanie devine mai pan-UE și mai politică pentru că avem programe comune și prioritățile UE pentru a le dezbate”. „Acest lucru este în interesul cetățenilor”, completa el.
Pentru prima dată, conform ultimelor propuneri, candidații din partea marilor familii europene la șefia Comisiei se confruntă în cadrul unor dezbateri televizate, în săptămânile dinaintea alegerilor UE programate pentru perioada 22-25 mai, așa cum sugera cu ceva timp în urmă și Barroso, președintele actual al Comisiei Europene.
„Personalizarea și politizarea campaniei electorale va stimula prezența la vot și servesc în a aprofunda legitimitatea democratică a Uniunii Europene”, arăta recent și europarlamentarul liberal Andrew Duff.
Dan Luca este doctor în Relații Internaționale și Studii Europene, profesor la universități din Bruxelles, București și Cluj. Este autorul a 3 cărți despre România afacerilor europene, Bruxelles-ul european și dilemele comunicării. Își desfășoară activitatea la Bruxelles din 1997 și este președintele „Casei Europei” Bruxelles.