26.08.2024 00:18

"Hamlet", la Teatrul "Tony Bulandra" din Târgoviște


Galerie foto

*„Au fost atâtea producții uluitoare și filme bazate pe acest text, încât, tot timpul, vei fi comparat cu cineva și cu ceva. Ne-am gândit că cel mai potrivit pentru rolul Hamlet ar fi un coreean”, a dezvăluit regizorul Mihai Constantin Ranin, managerul Teatrului „Tony Bulandra” din Târgoviște

 

Ștefan Khalil


 

Vineri, conducerea Teatrului „Tony Bulandra” din Târgoviște a organizat o conferință de presă în Foaierul teatrului, marcând oficial deschiderea stagiunii teatrale 2024-2025. Evenimentul a avut ca punct central lansarea proiectului internațional „Hamlet”, un spectacol de o complexitate estetică și interculturală, realizat în coproducție cu Asociația Teatrelor din Daejeon (Coreea de Sud) și Teatrul Fără Nume din Chișinău (Republica Moldova). La conferință a participat și delegația din Coreea de Sud, alături de conducerea Teatrului „Tony Bulandra”, formată din managerul Mihai Constantin Ranin, șeful artistic al teatrului, Liviu Cheloiu și Weinberger Attila Iuliu, vicepreședintele ICR.

Mihai Constantin Ranin, directorul Teatrului „Tony Bulandra”, a deschis conferința cu un discurs în care a explicat provocările și oportunitățile pe care le aduce acest proiect: „Aceasta este prima conferință de presă din această stagiune. Vă întrebați, probabil, de ce nu am montat Hamlet până la această vârstă? Pentru că Hamlet produce un blocaj. Au fost atâtea producții uluitoare și filme bazate pe acest text, încât, tot timpul, vei fi comparat cu cineva și cu ceva. Ne-am gândit că cel mai potrivit pentru rolul Hamlet ar fi un coreean. Am avut dilema de a mixa limbi și culturi atât de diferite, dar am găsit răspunsul uitându-mă în jur, la atâtea familii mixte care vorbesc în casă două limbi diferite. De exemplu, copilul vorbește într-o limbă, iar părintele îi răspunde în altă limbă. Este posibil și acest lucru. Pe de altă parte, o poveste universală, cum este Hamlet, este înțeleasă de toată lumea”.

Mihai Constantin Ranin a oferit și detalii despre inovațiile scenografice ale producției, menționând că spațiul de joc va fi unul inedit: „Am creat un spațiu nou, la care ajungem printr-un labirint, pentru că, la anul, vom avea această temă, care este spațiul teatral. Este un spațiu teatral inventat, inspirat din spațiile teatrale orientale, unde spectatorii vor fi amplasați pe laturi. Am mai avut spectacole de acest gen. Muzica devine 3D, nu stereo. Este un spațiu care permite o creație inedită, cu intervenții video”.

Liviu Cheloiu, șeful Departamentului Artistic al teatrului, a subliniat complexitatea estetică și interculturală a producției „Hamlet”: „Suntem la începutul unei noi stagiuni. Scopul întâlnirii noastre este prezentarea proiectului Hamlet, un spectacol care va fi realizat în coproducție internațională de Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Asociația Teatrelor din Daejeon (Coreea de Sud) și Teatrul Fără Nume din Chișinău (Republica Moldova), o producție de o complexitate estetică și interculturală remarcabilă. Actorii coreeni au fost selectați în urma unui casting”.

Liviu Cheloiu a precizat că producția va include contribuții artistice diverse, inclusiv muzica originală compusă de Cătălin Crețu, profesor universitar la Universitatea Națională de Muzică din București, și antrenamentele de lupte și atitudine realizate de Claudiu Trandafir, actor și sensei.

Weinberger Attila Iuliu, vicepreședintele ICR, a vorbit despre importanța Programului Cantemir în sprijinirea producțiilor culturale românești pe plan internațional: „Programul Cantemir a fost lansat în anul 2003, an în care au fost celebrați 350 de ani de la nașterea lui Dimitrie Cantemir. Atunci a fost lansat și acest program de finanțare, care, încă din primul an, a dat roade. Ne bucurăm că astfel de inițiative duc în lume reputația și mesajul creatorilor de conținut cultural”.